När jag var gravid tappade jag inte ett hårstrå men efter barnet kom kändes det som allt föll av och det lilla som satt kvar var tunt och emligt. Men det var länge sedan nu och jag som trodde att jag fått kvinnligt håravfall känner mig nu lugnare.

Däremot har en väninna just börjat tappa massa hår. Hon har ätit p-piller i alla år och när hon slutade med pillren började hon se hur det fastnade mer hår i borsten, fler strån på kudden och massa trassel hamnade i golvbrunnen i duschen. Jag vet inte vilken sort hon använde men läkaren sade till henne att det kan bli så lite beroende på vilken sort av p-piller kvinnor använder. En del innehåller svaga mängder av androgent hormon – liknande manligt könshormon, och då var tydligen risken högre att få kvinnligt håravfall när man gjorde uppehåll eller slutade ta pillren. Därför rekommenderar läkarna att välja ett p-piller med låg koncentration av androgena hormoner. Detta skapar minsta risken för kvinnligt håravfall eller tunt hår.